Αριθμός αντικειμένου
Ακρ. 683
Δημιουργός
Εργαστήριο πελοποννησιακό (;)
Είδος
Έργο πλαστικής
Εποχή
Αρχαϊκή εποχή
Χρονολόγηση
Γύρω στο 510 π.Χ.
Διαστάσεις
Ύψος: 0,848 μ. και 0,175 μ.
Μήκος: 0,19 μ. και 0,085 μ.
Πλάτος: 0,18 μ. και 0,06 μ.
Υλικό
Μάρμαρο Πάρου
Θέση
Αίθουσα αρχαϊκής Ακρόπολης
Αγάλματα μικρών Κορών, τοποθετημένα στην ίδια βάση. Το μεγαλύτερο είναι συγκολλημένο από πέντε τμήματα. Τα περισσότερα βρέθηκαν το 1882 στα ανατολικά του Παρθενώνα, ενώ ένα τμήμα από τους γλουτούς εντοπίστηκε το 1939 στη βόρεια πλαγιά της Ακρόπολης Η βάση στην οποία στηρίζεται βρέθηκε σε δύο τμήματα το 1882, στα νοτιοανατολικά του Παρθενώνα.
Οι ιδιομορφίες που παρουσιάζει η μεγαλύτερη Κόρη στις αναλογίες, τη διάταξη των πτυχών των ρούχων και τα παπούτσια έχουν οδηγήσει στην υπόθεση πως είναι έργο καλλιτέχνη από την Πελοπόννησο. Έχει δυσανάλογα μεγάλο κεφάλι, κοντές κνήμες και μακριά χέρια. Φορά χιτώνα με μακριά μανίκια, αρχικά κόκκινου χρώματος, διακοσμημένο με ανθέμια, έλικες, μαίανδρο και άνθη λωτού. Από τα κοσμήματα αυτά σήμερα διακρίνεται το εγχάρακτο προσχέδιο. Στα πόδια φορά κόκκινα κλειστά παπούτσια με μπλε κορδόνια.
Η Κόρη στέκει προβάλλοντας ελαφρά το δεξί πόδι. Με το αριστερό χέρι κρατά περιστέρι, την προσφορά της στη θεά και με το δεξί ανασύρει τον χιτώνα στο πλάι. Τα χαρακτηριστικά του προσώπου τονίζονται με χρώματα: σκούρο καστανό στις κόρες των ματιών, τα βλέφαρα και τα φρύδια και κόκκινο στα χείλη. Τα πυκνά μαλλιά, που πλαισιώνουν το μέτωπο και πέφτουν μακριά στην πλάτη, θυμίζουν περούκα. Έχουν βαθύ καστανό χρώμα εφαρμοσμένο πάνω σε κόκκινο υπόστρωμα. Το χτένισμα συμπληρώνει στεφάνη.
Από τη μικρότερη Κόρη σώζονται τα πόδια μέχρι τα γόνατα. Φορά και χιτώνα και ιμάτιο, στην άκρη του οποίου διακρίνεται μικρό βαρίδι. Τα παπούτσια της είναι κλειστά, με ίχνη κόκκινου χρώματος. Η στάση της είναι αντίθετη από της μεγαλύτερης Κόρης: ανασύρει το ρούχο της με το αριστερό χέρι, ενώ θα κρατούσε την προσφορά της με το δεξί.
Η μορφές στηρίζονται σε βάση διπλού αφιερώματος με αναθηματική επιγραφή. Η επιγραφή, χαραγμένη στοιχηδόν και τονισμένη με κόκκινο χρώμα, αναφέρει: ΛΥΣΙΑΣ ΑΝΕΘΕΚΕΝ ΑΘΕΝΑΙΑΙ ΑΠΑΡΧΕΝ. ΕΥΑΡΧΙΣ ΑΝΕΘΕΚΕΝ ΔΕΚΑΤΕΝ ΑΘΕΝΑΙΑΙ, δηλαδή «Ο Λυσίας αφιέρωσε (το άγαλμα) στην Αθηνά ως απαρχή. Ο Εύαρχις αφιέρωσε (το άγαλμα) στην Αθηνά ως δεκάτη».
Μυλωνάς, Κ.Δ., «Ευρήματα της εν τη Ακροπόλει Ανασκαφής», Αρχαιολογική Εφημερίς 1883, σελ. 35, αρ. κατ. 1
Lolling, H, Κατάλογος του εν Αθήναις Επιγραφικού Μουσείου, Αθήνα, 1899, σελ. 94, αρ. κατ. 177
Καββαδίας, Π., Wolters, P. κ.ά., Μνημεία της Ελλάδος: Γλυπτά εκ του Μουσείου της Ακροπόλεως, 1, Αθήνα, 1906, σελ. 94-95, εικ. 26
Lücken, G. von, «Archaische griechische Vasenmalerei und Plastik», Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts. Athenische Abteilung 44, 1919, σελ. 97
Pfuhl, E., «Bemerkungen zur achaischen Kunst», Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts. Athenische Abteilung 48, 1923, σελ. 180
Studniczka, F., «Neue archaische Marmorskulpturen. Falsches und Echtes», Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts, 43, 1928, σελ. 208 υποσημ. 5
Casson, S., «Some Technical Methods of Archaic Sculpture», Journal of Hellenic Studies 50, 1930, σελ. 314, 318
Casson, S., The Technique of Early Greek Sculpture, Oxford, 1933, σελ. 114, 191
Raubitschek, A.E., «Zur Technik und Form der Altattischen Statuenbasen», Bulletin de l'Institut Archéologique Bulgare 12, 1938, σελ. 142
Karouzos, Ch., «Notes on some Sculptures in the Acropolis Museum», Annual of the British School at Athens 39, 1938/39, σελ. 102-105
Langlotz, E., Schuchhardt, W., Schrader, H., Die archaischen Marmorbildwerke der Akropolis, Frankfurt am Main, 1939, σελ. 52-53, 148, εικ. 17-19, αρ. κατ. 9, 148
Raubitschek, A.E., «Early Attic votive monuments», Annual of the British School at Athens 40, 1939/40, σελ. 24-25
Friedlander, P., Epigrammata, Greek Inscriptions in Verse: From the Beginnings to the Persian Wars, 1948, σελ. 27
Raubitschek, A.E., Dedications from the Athenian Akropolis. A Catalogue of the Inscriptions of the Sixth and Fifth Century BC, Cambridge Mass, 1949, σελ. 313-314, αρ. κατ. 292
Harrison, E.B., «A New Fragment of Akropolis 683», Hesperia 24, 1955, σελ. 169-171, αρ. κατ. 65
Harrison, E.B., Archaic and Archaistic Sculpture, The Athenian Agora XI, Princeton, 1965, σελ. 8, 21
Richter, G., Korai: Archaic Greek Maidens, London, 1968, σελ. 77-78, εικ. 381-384, αρ. κατ. 120
Jacob-Felsch M., Die Entwicklung griechischer Statuenbasen und die Aufstellung der Statuen, Waldsassen/Bayern, 1969, σελ. 120, αρ. κατ. 19
Μπρούσκαρη, Μ., Μουσείον Ακροπόλεως. Περιγραφικός κατάλογος, Αθήνα, 1974, σελ. 84-85, εικ. 157
Inscriptiones Graecae Ι3 , αρ. κατ. 644
Payne, H., Young, G.R., Αρχαϊκή μαρμάρινη πλαστική από την Ακρόπολη. Φωτογραφικός Κατάλογος, Αθήνα, 1997, σελ. 56, εικ. 59
Τριάντη, Ι., Το Μουσείο Ακροπόλεως, Ο Κύκλος των Μουσείων, Αθήνα, 1998, σελ. 94, 123, εικ. 104
Kissas, K., Die attischen Statuen- und Stelenbasen archaischer Zeit, Bonn, 2000, σελ. 144-146, εικ. 164-167, αρ. κατ. B 81
Stieber, M., The poetics of appearance in the Attic Korai, Austin, 2004, σελ. 42-82, εικ. 3, 25, 36
Vlassopoulou, Chr., «La double offrande de Lysias et Évarchis recomposée au La double offrande de Lysias et Évarchis recomposée au musée de l’Acropole», Bulletin de Correspondance Hellénique 135, 2011, σελ. 119-135
Παντερμαλής, Δ., Ελευθεράτου, Σ., Βλασσοπούλου, Χ., Μουσείο Ακρόπολης. Οδηγός, Αθήνα, 2016, σελ. 128, 139, εικ. 146
Καρακάση, Κ., Αρχαϊκές Κόρες, Αθήνα, 2017, σελ. 103 υποσημ. 50, 115 υποσημ. 7, 119, 149, 161-162 και υποσημ. 280, 176, 197-200, 204-205, εικ. 167, 264
Sturgeon, M.-C., «The Archaic Style in Greek Sculpture», στο O. Palagia (επιμ.), Handbook of Greek Sculpture, Ancient Greek and Roman Art and Architecture, Berlin, 2019, σελ. 284
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας
Η χρήση των δεδομένων σας περιγράφεται στις ρυθμίσεις απορρήτου