Αριθμός αντικειμένου
Ακρ. 67
Δημιουργός
Ευθυμίδης ή κύκλος του Ευθυμίδη
Είδος
Πίνακας
Εποχή
Αρχαϊκή εποχή
Χρονολόγηση
510-490 π.Χ.
Διαστάσεις
Ύψος: 0,655 μ.
Μήκος: 0,52 μ.
Πλάτος: 0,08 μ.
Υλικό
Πηλός
Θέση
Πρώτος όροφος προθήκη 25, αρ. 1
Μεγάλος αναθηματικός πίνακας ή τμήμα αρχιτεκτονικής διακόσμησης. Βρέθηκε σε θραύσματα το 1885 στην περιοχή μεταξύ Προπυλαίων και Ερεχθείου, συγκολλήθηκε και συμπληρώθηκε.
Η επιφάνεια του πίνακα καλύπτεται με υπόλευκο επίχρισμα, πάνω στο οποίο αποδίδεται ζωγραφιστά νεαρός οπλίτης που τρέχει προς τα αριστερά. Φορά κράνος αττικού τύπου με λοφίο που απολήγει σε μυτερή ουρά και χλαμύδα διπλωμένη στη μέση του. Στο αριστερό χέρι κρατά δόρυ και στο δεξί ασπίδα, με έμβλημα έναν Σάτυρο που τρέχει. Η παράσταση ορίζεται από διπλό πλαίσιο σε σκούρο καστανό και βαθύ κόκκινο χρώμα.
Στο πεδίο του πίνακα, στο ύψος του κράνους υπάρχει η επιγραφή ΓΛΑΥ[Κ]ΥΤ[Ε]Σ ΚΑΛΟΣ, δηλαδή «Ο Γλαυκύτης είναι όμορφος». Κάτω από το όνομα Γλαυκύτης διακρίνεται μισοσβησμένο το όνομα ΜΕΓΑ[Κ]Λ[Ε]Σ. Πιθανότατα πρόκειται για τον Μεγακλή, παππού του Αλκιβιάδη, ο οποίος το 487/6 π.Χ. κατηγορήθηκε ως επικίνδυνος για το δημοκρατικό πολίτευμα και εξοστρακίστηκε. Ενδεχομένως τότε αντικαταστάθηκε και το όνομά του στον πίνακα, με αυτό του Γλαυκύτη.
AVI, Attic Vase Inscriptions / Attische Vaseninschriften - www.avi.unibas.ch, αρ.κατ. AVI 1463
BAPD, Beazley Archive Pottery Database, www.beazley.ox.ac.uk, αρ.κατ. 46837
Καββαδίας, Π., «Ανασκαφαί εν τη Ακροπόλει», Αρχαιολογική Εφημερίς 1886, σελ. 74
Studniczka, F., «Antenor der Sohn des Eumares und die Geschichte der archaishe Malerei», Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts 2, 1887, σελ. 149-161
Winter, F., «Zur Altattischen Kunst», Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts 2, 1887, σελ. 229
Benndorf, O., «Πίναξ εκ της Ακροπόλεως», Αρχαιολογική Εφημερίς 1887, σελ. 115-130, εικ. 6
Jones, H. S., «Two Vases by Phintias», Journal of Hellenic Studies 12, 1891, σελ. 380
Kretschmer, P., Die griechischen Vaseninschriften ihrer Sprache nach Untersucht, Gütersloh, 1894, σελ. 184, αρ.κατ. 163
Klein, W., Die griechischen Vasen mit Liebliengsinschriften, Leipzig, 1898, σελ. 120, αρ.κατ. 4
Walters H. B., S. Birch, History of Ancient Pottery: Greek, Etruscan, and Roman, 1, 1905, σελ. 428
Καββαδίας, Π., G. Kawerau, Η Ανασκαφή της Ακροπόλεως από του 1885 μέχρι του 1890 / Die Ausgrabung der Akropolis vom Jahre 1885 bis zum Jahre 1890, Athen, 1906, σελ. 21
Perrot, G., C. Chipiez, Histoire de l'art dans l'antiquite. La Grèce archaïque: la Glyptique, la Numismatique, la Peinture, la Céramique, IX, Paris, 1911, σελ. 259-260, εικ. ΧΙΙΙ
Hoppin, J. C., Euthymides and his fellows, Cambridge, 1917, σελ. 89-91, εικ. 16, αρ.κατ. Ε19
Casson, S., D. Brooke, Catalogue of the Acropolis Museum. Sculpture and Architectural Fragments, with a section upon the Terracottas, II, Cambridge, 1921, σελ. 306-310, αρ.κατ. 67
Bulle, H., Der schöne Mensch im Altertum, München, 1922, σελ. 612, 615, εικ. 300
Pfuhl, E., Malerei und Zeichnung der Griechen, München, 1923, σελ. 493, εικ. 484
Swindler, Μ. Η., Ancient painting: from the earliest times to the period of Christian art, New Haven, 1929, σελ. 153-154, εικ. 244
Smith, H. R. W., New Aspects of the Menon Painter, Berkeley, 1929, σελ. 54, υποσημ. 5
Seltman, C. T., Attic vase-painting, 1933, Cambridge, σελ. 24-25, εικ. 6b
Graef, B., E. Langlotz, Die antiken Vasen von der Akropolis zu Athen, 2, Berlin, 1933, σελ. 93-94, εικ. 80, αρ.κατ. 1037
Robinson, D., E. Fluck, A Study of the Greek Love Names, Baltimore, 1937, σελ. 143-145, αρ.κατ. 167
Beazley, J. D., Attic Red-figure Vase-painters, 1st edition, Oxford, 1942, σελ. 934.5
Rumpf, A., Malerei und Zeichnung der klassischen Antike, München, 1953, σελ. 65, εικ. 17,6
Boardman, J., «Painted Votive Plaques and an Early Inscription from Aegina», Annual of the British School at Athens 49, 1954, σελ. 201, αρ.κατ. 8 (Akr. 1037)
Boardman, J., «Some Attic Fragments: Pot, Plaque, and Dithyramb», Journal of Hellenic Studies 76, 1956, σελ. 20-22, αρ.κατ. II.2
Robertson, M., Greek Painting, Geneva, 1959, σελ. 94-95
Beazley, J. D., Attic Red-figure Vase-painters, 2nd edition, Oxford, 1963, σελ. 1598.5
Paolo Enrico, A., Storia della ceramica di età arcaica, classica ed ellenistica e della pittura di età arcaica e classica, Enciclopedia Classica, Archeologia e Storia dell’Arte Greca V, Torino, 1963, εικ. 58.2
Beazley, J. D., Paralipomena: Additions to Attic black- figure Vase-painters and to Attic red-figure Vase-painters, Oxford, 1971, σελ. 507
Charboneaux, M., F. Villard, Archaic Greek Art (620-480 BC), London, 1971, σελ. 312-313, εικ. 359
Robertson, M., A History of Greek Art, I-II, Cambridge, 1975, σελ. 225-226, εικ. 72a
Boardman, J., Athenian Red Figure Vases, the Archaic Period: Α Ηandbook, London, 1975, σελ. 36, εικ. 53
Mertens, J. R., Attic White-Ground. Its Develpoment on Shapes other than Lekythoi, New York/London, 1977, σελ. 105, 108, αρ.κατ. 11
Cohen, B., Attic Bilingual Vases and their Painters, New York, 1978, σελ. 226-229, αρ.κατ. E 3
Carpenter, T. H., T. Mannack, M. Mendonca, Beazley Addenda, 2nd edition, Oxford, 1989, σελ. 390, αρ.κατ. 1598.5
Morris, S. P., Daidalos and the Origins of Greek Art, Princeton, 1992, σελ. 302, εικ. 46
Threatte, L., The Grammar of Attic Inscriptions, II: Morphology, Berlin/New York, 1996, σελ. 186
Robertson, M., The Art of Vase-Painting in Classical Athens, Cambridge, 1996, σελ. 32
Wagner, C., Dedication Practices on the Athenian Acropolis, 8th to 4th centuries B.C, University of Oxford, 1997, σελ. 34, εικ. 39
Τριάντη, Ι., Το Μουσείο Ακροπόλεως, Ο Κύκλος των Μουσείων, Αθήνα, 1998, σελ. 32, 78, εικ. 53
Slater, N., «The Vase as Ventriloquist. Kalos-iscriptions and the culture of Fame in Signs of Οrality», στο E. A. Mackay (επιμ.), Τhe Οral Tradition and Its Influence in the Greek and Roman World, Leiden, Boston, 1999, σελ. 152, υποσημ. 21
Keesling, C. M., «Endoios's Painting from the Themistoklean Wall, a reconstruction», Hesperia 68, 1999, σελ. 514, 520
Boardman, J., «Art», The Cambridge Ancient History: Plates to Volume IV, New Edition, Cambridge, 2002, σελ. 125-126, αρ.κατ. 150
Robertson, M., A Shorter History of Greek Art, Cambridge/New York, 2007, σελ. 65-66, εικ. 95
Lear, A., «Kalos-inscriptions», στο A. Lear, E. Cantarella (επιμ.), Images of Ancient Greek Pederasty, Boys were their Gods, London/New York, 2008, σελ. 165, 167, εικ. 5.2
Verbanck-Piérard, A., «The Colors of the Acropolis: Special Techniques for Athena», στο K. Lapatin (επιμ.), Special Techniques in Athenian Vases, at the Getty Villa, June 15-17, 2006, Los Angeles, 2008, σελ. 49
Karoglou, K., Attic Pinakes. Votive images in clay, British Archaeological Reports, International Series 2104 Oxford, 2010, σελ. 42-43, 91, εικ. 146, αρ.κατ. 94 (Akr. 1037)
Pala, E., Acropoli di Atene, Un microcosmo della produzione e distribuzione della ceramica attica, Rome, 2012, σελ. 212-213, 394, εικ. 119, αρ.κατ. II.1037
Viggiano, G. F., H. van Wees, «The Arms, Armor and Iconography of Early Greek Hoplite Warfare», στο D. Kagan, G. F. Viggiano (επιμ.), Men of bronze: hoplite warfare in ancient Greece, Princeton, 2013, σελ. 60, εικ. 2.2e
Mannack, T., «Beautiful Men on Vases for the dead», στο J. H. Oakley (επιμ.), Athenian potters and painters III, Oxford, 2014, σελ. 120, εικ. 8
Verbanck-Piérard, A., «Sous les yeux d’Athéna et des Athéniens: vases, techniques et statut de l’artisan à l’Acropole», Mètis 12, 2014, σελ. 29 και υποσημ. 13
Παντερμαλής, Δ., Ελευθεράτου, Σ., Βλασσοπούλου, Χ., Μουσείο Ακρόπολης. Οδηγός, Αθήνα, 2016, σελ. 166, 168-169, εικ. 200
Neils, J., «Portrait of an Artist: Euthymides, Son of Pollias», στο K. Seaman, P. Schultz (επιμ.), Artists and Artistic Production in Ancient Greece, Cambridge, 2017, σελ. 27-28, εικ. 3.3
Πλάντζος, Δ., Η Τέχνη της Ζωγραφικής στον Αρχαίο Ελληνικό Κόσμο, Αθήνα, 2018, σελ. 97, εικ. 91
Keesling, C., «Men of Bronze, but not Hoplites. Kritios and Nesiotes' Male Figures on the Acropolis», στο O. Palagia, E. P. Sioumpara (επιμ.), From Hippias to Kallias. Greek Art in Athens and Beyond 527-449 B.C., Athens, 2019, σελ. 57, εικ. 3
Mannack, Τ., «The Good, the Bad, and the Misleading: A Network of Names on (Mainly) Athenian Vases», στο R. Morais κ.ά. (επιμ.), Greek Art in Motion. Studies in honour of Sir John Boardman on the occasion of his 90th birthday, Oxford, 2019, σελ. 34-35
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας
Η χρήση των δεδομένων σας περιγράφεται στις ρυθμίσεις απορρήτου