Inventory number
Ακρ. 674
Artist
Attic workshop
Category
Sculpture
Period
Archaic Period
Date
Around 500 BC
Dimensions
Height: 0.92 m
Material
Marble from Paros
Location
Archaic Acropolis Gallery
This Kore was discovered in 1888 southwest of the Parthenon and was reassembled from four fragments. The head, right hand, parts of the hair and the folds on her right thigh were constructed from separate blocks of marble. Delicate and expressive, with her features highlighted with colour, this Kore is one of the most beautiful statues found on the Acropolis. Due to her almond-shaped eyes, which are strongly accentuated with paint, she is known as the "Kore with Almond Eyes".
She wears a long-sleeved chiton, with a short himation thrown over the top, which passes obliquely under the left arm, while secured on the right with small relief buttons. Her garments were richly decorated with painted rosettes, most likely in light blue, green and red colour and elaborate meanders painted in the same hues. The colors we see today are not the original hues and the intended blue of the chiton’s upper part, has oxidized through time and now appears as green. In her right hand the Kore would have held an offering to the goddess while with her left she was likely pulling aside her chiton to facilitate her step.
Her hairdo is the typical of the archaic Korai with her long hair falling on her back while three curled locks frame each side of her face and spill to the front. The reddish-brown colour we see today is a result of oxidation or constitutes the undercoat over which the final hue was applied. On her head she has a stephane with a colourful meander, part of which was made separately and then added, probably due to a repair, and on her ears, she wears round earrings decorated with red rosettes on a light blue background. The bronze stem projecting from the top of her head is a meniskos.
The Kore's features are highlighted with colour. Black is used for the eyebrows, the contour of the eyes and their pupils; brown for the irises; and red for the lips. The understatement of her expression, without the "archaic smile" of older Korai, is suggestive of early Classical art and the so-called "Severe Style".
Betite S, Wurmser H., Eleutheria! Retour à la liberté. Découvrir et transmettre l'Antiquité depuis la Révolution grecque de 1821, Musée des moulages de l'université Lumière Lyon 2 (MuMo), du 18 septembre 2021 au 26 mars 2022, 2021, σελ. 72-77, εικ. 1
Καββαδίας, Π., Wolters, P. κ.ά., Μνημεία της Ελλάδος: Γλυπτά εκ του Μουσείου της Ακροπόλεως, 1, Αθήνα, 1906, σελ. 86, εικ. 20
Netoliczka, A. v., «Die Manteltracht der archaischen Frauenfiguren», Jahreshefte des Österreichischen Archäologischen des Instituts 15/2, 1913, σελ. 254-255, εικ. 164
Langlotz, E., Frühgriechische Bildhauerschulen, Nuernberg, 1927, σελ. 158, εικ. 94
Lawrence, A.W., Classical Sculpture, New York, 1927, σελ. 129-130, 133-134, εικ. 14b
Beazley, J.D., Ashmole, B., Greek Sculpture and Painting to the End of the Hellenistic Period, London, 1932, σελ. 27, εικ. 49
Langlotz, E., Schuchhardt, W., Schrader, H., Die archaischen Marmorbildwerke der Akropolis, Frankfurt am Main, 1939, σελ. 93-95, εικ. 62-67, αρ. κατ. 44
Langlotz, E., Schuchhardt, W., Archaische Plastik auf der Akropolis, Frankfurt am Main, 1943, εικ. 26-29, αρ. κατ. 26-29
Lippold, G., Die griechische Plastik, Handbuch der Archäologie III 1, München, 1950, σελ. 78, εικ. 23.4
Lullies, R., Hirmer, M., Griechische Plastik von den Anfängen bis zum Ausgang des Hellenismus, München, 1956, σελ. 49, εικ. 75-77
Buschor, E., Die Plastik der Griechen, Berlin, 1958, σελ. 56-58
Schuchhardt, W.H., Die Epochen der griechischen Plastik, Baden-Baden, 1959, σελ. 50, εικ. 9
Karouzos, Ch., Aristodikos. Zur Geschichte des spätarchaischattischen Plastik und der Grabstatue, Athen, 1961, σελ. 21, 51, αρ. κατ. E6
Harrison, E.B., Archaic and Archaistic Sculpture, The Athenian Agora XI, Princeton, 1965, σελ. 13
Richter, G., Korai: Archaic Greek Maidens, London, 1968, σελ. 81, εικ. 411, 416, 434, αρ. κατ. 127
Charbonneaux, J., Martin, R., Villard, F., Grèce Archaique: 620-480 avant J.-C., Paris, 1968, σελ. 280, 282-283, εικ. 261, 263
Fuchs, W., Die Skulptur der Griechen, München, 1969, σελ. 171-172, εικ. 175
Schuchhardt, W.H., Geschichte der griechische Kunst, Stuttgart, 1971, σελ. 140-142, εικ. 103
Μπρούσκαρη, Μ., Μουσείον Ακροπόλεως. Περιγραφικός κατάλογος, Αθήνα, 1974, σελ. 71-72, εικ. 12-13
Stewart, A., Greek sculpture, an exploration, New Haven/London, 1990, σελ. 123-124, εικ. 155-156
Claridge, A., «Ancient Techniques of Making Joins in Marble Statuary», στο J. Paul Getty Museum (επιμ.), Marble. Art Historical and Scientific Perspectives on Ancient Sculpture, Malibu, 1990, σελ. 137-138, εικ. 1
Γιαλούρης, Ν., Αρχαία Γλυπτά, Αθήνα, 1994, σελ. 72-73, 140, εικ. 30-31, αρ. κατ. 30-31
Payne, H., Young, G.R., Αρχαϊκή μαρμάρινη πλαστική από την Ακρόπολη. Φωτογραφικός Κατάλογος, Αθήνα, 1997, σελ. 57
Τριάντη, Ι., Το Μουσείο Ακροπόλεως, Ο Κύκλος των Μουσείων, Αθήνα, 1998, σελ. 91, 136-137, εικ. 126-127
Stieber, M., The poetics of appearance in the Attic Korai, Austin, 2004, σελ. 42-82, εικ. 4, 6
Brinkmann, V., Wünsche, R., Καλτσάς, N. (επιμ.), Πολύχρωμοι Θεοί. Χρώματα στα αρχαία γλυπτά, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, 30 Ιανουαρίου - 24 Μαρτίου 2007, Αθήνα, 2007, σελ. 216
Patay-Horváth, A., Metallanstückungen an griechischen Marmorskulpturen in archaischer und klassischer Zeit, Tübinger Archäologische Forschungen 4, 2008, σελ. 95, αρ. κατ. 94
Παντερμαλής, Δ., Ελευθεράτου, Σ., Βλασσοπούλου, Χ., Μουσείο Ακρόπολης. Οδηγός, Αθήνα, 2016, σελ. 128, 140, εικ. 147
Καρακάση, Κ., Αρχαϊκές Κόρες, Αθήνα, 2017, σελ. 101 υποσημ. 34, 140, 141 υποσημ. 57, 143, 147, 150 και υποσημ. 156, 156, 167, 197-200, 204-205, εικ. 178-179, 269-272
Sturgeon, M.-C., «The Archaic Style in Greek Sculpture», στο O. Palagia (επιμ.), Handbook of Greek Sculpture, Ancient Greek and Roman Art and Architecture, Berlin, 2019, σελ. 284-285, εικ. 10.14a-b
We use cookies to improve your experience on our site
The use of your data is described in the privacy settings